مقالات

بهترین ذغال کدام است؟ مقایسه ذغال های موجود

به قول ما مسترقلی ها ذغال خوب از اولاد خوب بهتره !

شاید بتوان گفت اولین سوالی که برای یک قلیان کش پیش میاید این است که بهترین ذغال کدام است. شاید شما هم باور داشته باشید که بهترین ذغال ، ذغالی است که شرایط زیر را داشته باشد:

  1. دیرتر خاموش شود و در هنگام قلیان کشیدن نیاز به تعویض ذغال نباشد.
  2. فاقد مواد شیمیایی باشد و باعث سردرد نشود.
  3. بدون بو باشد چه در هنگام سرخ شدن و چه در زمان استفاده.
  4. سریع و راحت روشن شود و زیاد وقت گیر نباشد.
  5. از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد.
  6. فاقد دود و خاکستر باشد.

در این پست به بررسی و مقایسه ذغال های موجود در ایران می پردازیم و بررسی می کنیم که ذغال های موجود تا چه حدی شرایط بالا را دارد و در انتها سعی داریم بهترین ذغال را پیدا کنیم.

1.ذغال لیمو

ذغال تهیه شده از چوب درختانی چون: لیمو، نارنج و پرتقال را ذغال لیمو می‌نامند. استفاده از چوب درخت بلوط، درخت انجیر، درخت لیمو و مرکبات در تهیه ی ذغال مرغوب رایج میباشد. ذغال تهیه شده از چوب مرکبات، براق، فاقد دود و بو و بدون خاکستر است.معمولا ایرانیان برای قلیان هایشان از این ذغال استفاده می کنند . در زمان نگارش این مقاله هر کیلو ذغال لیمو خوب حدودا 90 هزار تومان می باشد و برای حدودا 10 سری کافی است. ذغال لیمو برای بهترین ذغال بودن خیلی زود خاموش می شود .حتی اگر بهترین ذغال لیموی جهرم را پیدا کنید زودتر از ذغال چینی و نارگیل خاموش می شود.

2.ذغال تاق

درخت تاق، درختی است که در مناطق کویری و خشک رشد می کند و جهت جلوگیری از گرد و خاک و تولید غبار در مناطق خشک و بیابانی به شمار می آید.بسیاری از افراد به دلیل استفاده از چوب تاق باعث از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق خشک و بیابانی شده اند .خرید و فروش ذغال تاق ممنوع بوده و پیشنهاد میکنیم جهت حفظ طبیعت از استفاده  ذغال تاق جدا خودداری کنید.

 

3.ذغال جکسون (خودسوز)

بدترین نوع ذغال ،ذغال خود سوز است . از زمان های دور استفاده از این ذغال رواج داشته  و مانند فشفشه بعد از آتش زدن به وسیله فندک یا کبریت روشن می شود  و درست است که به راحتی سرخ می شود و در مکان هایی که امکان استفاده از گاز و هیتر ذغال برقرار نیست چاره ساز است اما به دلیل شیمیایی بودن این نوع ذغال ،به احتمال زیاد بعد از استفاده از این ذغال دچار سردرد خواهید شد. استفاده از این ذغال برای قلیان کش های حرفه ای اصلا مناسب نیست.

4.ذغال چینی

ذغال چینی از ترکیب خاک اره چوب با چسب و سیمان تهیه می شود .بسیاری از افراد بعد از استفاده از این ذغال دچار سردرد می شوند زیرا بسیاری از تولید کنندگان این ذغال به دلیل پایین آوردن قیمت تمام شده از سیمان و خاک استفاده می کنند.ذغال چینی عموما زودتر از بقیه ذغال ها سرخ می شود و دیرتر خاموش می شود اما به دلیل کیفیت پایین تولید اکثر تولید کنندگان استفاده از ذغال چینی توصیه نمی شود.

5.ذغال نارگیل

ذغال پیشنهادی ما ذغال نارگیل است. ذغال نارگیل از پوست میوه نارگیل بوجود می آید و کشورهای مناطق استوایی نظیر اندونزی به دلیل وجود درخت های نارگیل تولید کننده اصلی این ذغال هستند و فاقد مواد شیمیایی است.ذغال نارگیل کم حجم است. ذغال نارگیل حدودا 10 دقیقه زمان می برد تا سرخ شود و حدودا 90 دقیقه روشن می ماند .فاقد مواد شیمیایی است و مقرون به صرفه است.

درست است که هر کیلو ذغال نارگیل در هنگام نوشتن این مقاله کیلویی 190 هزار تومان می باشد اما هر بسته ذغال میا قرمز که حاوی 96 حبه ذغال می باشد برای استفاده حداقل 24 تا سری قلیان کافی است.

برای هر سری 4 حبه کافی است. در مسترقل ذغال های نارگیل با برند های متنوعی عرضه می شود. ذغال نارگیل میا ، ذغال نارگیل الجمیرا و ذغال نارگیل یحیی از انواع آن هاست که تولید اندونزی می باشند و برای استفاده در هر نوع سری،چه سری سیلیکونی و چه سری معمولی مناسب است.

بهترین ذغال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *