مقالات

قلیان اختراع کدام کشور است

قلیان اختراع کدام کشور است

قلیان یک وسیله دخانیاتی بسیار محبوب است که برای قرن ها مورد علاقه مردم سراسر جهان بوده است. درخصوص اینکه قلیان اختراع کدام کشور است نظرات متفاوت است و بسیاری از کشورها ادعا می کنند که مخترع این وسیله دخانی هستند. در این مقاله به بررسی تاریخچه قلیان می پردازیم و سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم که کدام کشور قلیان را اختراع کرد؟

قلیان اختراع کدام کشور است ؟

تاریخچه قلیان به قرن شانزدهم در هند برمی گردد، جایی که به عنوان “حوقا” شناخته می شد. در ابتدا از آن به عنوان راهی برای کشیدن تنباکو استفاده می شد که در آن زمان یک کالای لوکس جدید و عجیب بود. حوقا شامل یک کاسه برای تنباکو، یک ساقه بلند و یک پایه پر از آب بود که دود را خنک و فیلتر می کرد. این دستگاه معمولاً از خشت یا برنج ساخته می شد و با طرح ها و نقش های پیچیده تزئین می شد.

در باره اینکه قلیان اختراع کدام کشور است نظریه دیگری مطرح است که پس از ورود اروپاییان، تنباکو به ایران و هند، حکیم ابوالفتح گیلانی که از استان گیلان در شمال ایران آمده بود به همارستان هند مهاجرت کرد. او بعداً در دربار مغول پزشک شد و پس از رایج شدن کشیدن تنباکو در میان اشراف زادگان هندی، نگرانی های سلامتی خود را مطرح کرد. او متعاقباً سیستمی را در نظر گرفت که اجازه می داد دود از آب عبور کند تا «تصفیه» شود.

گیلانی پس از آن که اسد بیگ سفیر بیجاپور اکبر اول را به استعمال تنباکو یا این وسیله تشویق کرد “قلیان” را معرفی کرد.به دنبال محبوبیت در میان اشراف زادگان، این وسیله جدید برای استعمال تنباکو به زودی به نمادی برای اشراف و اعیان هند تبدیل شد.از این رو، به نظر می رسد که ابوالفتح گیلانی را باید با معرفی قلیان، که قبلاً در ایران استفاده می شد، به هند نسبت داد پس می توان ابوالفتح گیلانی را که ایرانی تبار بوده را خالق قلیان نامید.

محبوبیت حقه به سرعت در سراسر خاورمیانه و ایران گسترش یافت و در آنجا به قلیان معروف شد. این دستگاه با افزودن شیلنگ و سیستم تصفیه آب دقیق تر اصلاح و بهبود یافت. قلیان برای مصارف اجتماعی و مذهبی استفاده می شد و نماد مهمان نوازی و دوستی شد.

با گذشت زمان، قلیان همچنان در سراسر جهان گسترش یافت و هر کشوری تصرف خود را بر روی این دستگاه انجام می داد. به عنوان مثال، در ترکیه، قلیان را با سری شیشه ای تزئین شده و فلزکاری پیچیده درست می کردند. در مصر، قلیان را اغلب با پارچه های رنگارنگ تزئین می کردند و برای کشیدن تنباکو ی طعم دار به نام معسل استفاده می کردند. در ایران از قلیان به طور سنتی در قهوه خانه ها به عنوان محلی برای اجتماع، معاشرت و تدخین استفاده می شد.

با وجود استفاده گسترده از قلیان، هنوز پاسخ قطعی برای این سوال که کدام کشور آن را اختراع کرده است، وجود ندارد. در حالی که هند اغلب به خلق اولین قلیان نسبت داده می شود، واضح است که این دستگاه در طول سال ها در بسیاری از فرهنگ های مختلف اصلاح و بهبود یافته است. قلیان گواهی بر میراث فرهنگی غنی خاورمیانه و جنوب آسیا است و محبوبیت آن در سراسر جهان همچنان رو به افزایش است.

در خاتمه، قلیان وسیله ای دوست داشتنی است که تاریخچه ای طولانی و باستانی دارد. در حالی که مشخص نیست کدام کشور اولین بار قلیان را اختراع کرد، واضح است که این دستگاه برای قرن ها بخش مهمی از بسیاری از فرهنگ ها بوده است. چه شما ترجیح می دهید تنباکوی سنتی بکشید یا تنباکوی طعم دار، قلیان راهی منحصر به فرد و لذت بخش برای معاشرت و استراحت با دوستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *